Hoe huur je de beste SEO-tekstschrijver in?

Er zijn talloze websites en evenzoveel SEO-tekstschrijvers. Het is belangrijk om uit al deze mensen de tekstschrijver te kiezen die het beste bij jou en jouw bedrijf past. Hoe doe je dat en waar moet je op letten? Het is belangrijk dat je verschillende zaken onthoudt: de criteria voor een goede SEO tekst schrijver, de vaardigheden die een goede SEO-tekstschrijver dient te hebben en de manier waarop je een goede samenwerking kunt creëren. Ook is het goed om te weten dat geen enkele SEO-tekstschrijver kan garanderen dat je website bovenaan in de Google-zoekresultaten komt. Heb je een dergelijke copywriter nodig? Kijk eens voor meer informatie op Textmakelaar.nl. Zij kunnen je mogelijk verder helpen bij het vinden van een goede schrijver voor het vervaardigen van prettige leesbare content.

Belangrijke criteria voor een SEO-tekstschrijver

Natuurlijk is het van belang dat een SEO-tekstschrijver goed kan schrijven. Een echt goede SEO-schrijver is niet alleen een uitmuntende schrijver, maar ook een goede luisteraar. Het is belangrijk dat de schrijver stilstaat bij je bedrijf en doelgroep. Hij of zijn moet weten wat jullie behoeftes, vragen en problemen zijn. De schrijver moet je bedrijf op een goede en duidelijke manier overbrengen in de teksten: uit de teksten moeten de normen en waarden van het bedrijf spreken. Daarnaast moeten de teksten uiteraard kloppen qua grammatica, spelling en zinsopbouw.

Het SMART-model

Het is belangrijk dat een SEO-schrijver zijn teksten schrijft volgens het onderstaande SMART-model:

  • stimuleren: de teksten dienen stimulerend te zijn;
  • motiveren: de teksten dienen de lezer te motiveren om verder te lezen/klikken;
  • aanspreken: de teksten dienen de lezer aan te spreken;
  • realistisch: de teksten dienen realistisch te zijn en ze moeten je bedrijf goed neerzetten;
  • trots: de teksten dienen je bedrijf vol trots neer te zetten.

Dit model geldt overigens niet alleen voor de teksten in het algemeen, maar ook voor de structuur van de teksten, de indeling van de teksten, hoe men door de tekst navigeert en hoe leesbaar de tekst is.

Competenties die een goede SEO-schrijver moet hebben

Zoals eerder gezegd moet een goede SEO-schrijver goed kunnen schrijven. Het is echter niet zo dat elke goede schrijver een SEO-expert is. Hiermee wordt bedoeld dat goede schrijvers leuke teksten kunnen schrijven voor je website, maar dat de kans bij deze teksten groot is dat de website niet hoog eindigt bij de zoekresultaten van Google. Wat moet een SEO-tekstschrijver dan kunnen?

Ten eerste moet, zoals eerder gezegd, de SEO-schrijver in staat zijn om je bedrijf goed neer te zetten op tekstueel niveau. Daarnaast moet de schrijver jouw aanbod kunnen vertalen naar de wensen van de klant. De schrijver moet dus weten wat jouw doelgroep wilt. Ook heel belangrijk is de kennis die de SEO-expert heeft van de richtlijnen van Google. Deze kennis moet de schrijver ook om kunnen zetten in resultaten zoals een verhoging van het aantal bezoekers op je website. Ten slotte is het van belang dat een SEO-schrijver sterk analytisch vermogen heeft, wat hij of zij kan inzetten om verbanden op je site te zien. Hierbij kun je denken aan het verband tussen teksten, zoekwoorden en navigatiestructuur. Vaak zijn dit struikelpunten.

Wat kun je zelf doen?

Jij bent zelf de persoon die de SEO-tekstschrijver van alle benodigde informatie moet voorzien. Jij bent degene die alles over het bedrijf en de klanten weet. Benut je kennis door het te delen met de tekstschrijver, zodat hij of zij de informatie kan vertalen naar goede teksten.