Waarom een klantprofiel maken belangrijk is voor een succesvolle marketingstrategie

Een klantprofiel maken, hoe doe je dat en waarom is dit zo belangrijk? Data is het middel om de juiste doelgroepen te vinden en deze aan je te binden. Als je weet wat jouw doelgroep beweegt, dan kun je hier een strategie voor bedenken om jouw doelgroep in jou richting te krijgen. Dbf helpt je uit de beschikbare data een functioneel klantprofiel te creëren die helpt jou in je marketingstrategie.

Data bestaat uit verschillende gegevens. Dit kan gaan om contact- en demografische gegevens, het kanaalgebruik, webgedrag en de aankoopgeschiedenis. Dbf verzamelt deze data uit het CRM systeem, de webshop of Google Analytics. Om het klantprofiel op te stellen worden de data verder verrijkt. Data wordt samengevoegd, aangevuld, opgeschoond en geordend. Hieruit wordt een klantprofiel opgesteld. 

Een volwaardig klantprofiel opmaken: Kennis is kracht

Wat kun je met een 360º klantenprofiel? Kennis is kracht als het om online marketing gaat. De kennis van je klant, geeft je kracht om te groeien. Op basis van de klantenprofielen kun je een strategie uitzetten. De costumer journey kun je dan aan de hand van het klantprofiel bijstellen om in te spelen op de behoeftes van de klant. Zo worden data via een klantprofiel omgezet in resultaten. 

Een klantprofiel, de basis van de loyaliteit van de klant

Een kloppend klantprofiel waarin de klant zichzelf zou herkennen, zorgt ervoor dat je als merk of bedrijf vertrouwen wint. Een goed klantprofiel is dus de basis van een vruchtbare klantrelatie. Ontdek wat bpf als organisatie voor jou kan betekenen met het opmaken van een klantprofiel.